2014-12-05

UNDERBARA (?) HELG

Det är fredag igen och det känns som igår jag skrev det. En hel massa dagar och nätter har rusat förbi sen vi önskade en trevlig helg sist. Timmar sprängfyllda med tidiga morgnar, möten, skrivande, analyserande, presentationer, matlagande och fixande. Istället för välbehövlig sömn på nätterna har jag hostat och fått barnben i rygg och ansikte. Jag hoppas att kvällen blir lugn med chans till öppen brasa och mysbyxor. Vår yngsta har nämligen de senaste kvällarna somnat alltför sent. Antar att hon går igenom en utvecklingsfas där hon behöver mycket närhet. Jag är den enda som duger och varje kväll ligger jag bredvid henne flera timmar innan hon kommer till ro. Det finns inte så många minuter till övers efter det men jag intalar mig själv att det är just en fas.

Lördagsmorgnar kan vara de bästa morgnarna. Ibland är det mysigt och avslappnande, alla är snälla mot varandra och det känns som om jag är lyckligast i världen. Andra helger bråkar barnen från det att de öppnar ögonen, de skriker om vem som ska tända adventsljuset och vägrar att äta frukost. Ibland blir lördagsmorgnarna inte alls som jag tänkt mig. Då åker kaffet ner utan att jag känner smaken och det ser ut som om någon krigat på vårt köksbordet med äggskal och marmelad på hela golvet. Barnen blir lätt rastlösa och för att undvika bråk försöker vi gå ut och hitta på något ganska snabbt. Likt hundar väntar de på att bli rastade och att komma ut känns som en befrielse. Först fixar vi diskhon och rensar golv och bord från brödsmulor. Jag lyckas dessutom upptäcka fläckar och lort som perfektionisten i mig vill åtgärda direkt. Oftast står jag där och polerar diskhon med svinto när när jag egentligen borde klä på mig för att komma ut i friska luften.

















Jag älskar att äta långa frukostar och läsa tidningen när barnen ätit klart men det händer inte varje dag. Ibland är det också svårt att slappna av efter en vecka som snurrat lite för fort. Då är jag inne i ett högt tempo och kör på. Sängkläder behöver tvättas, golv ska torkas, kylen behöver se disktrasan och kläder ska vikas. Hemmets to do list är oändlig men jag försöker att trycka på paus då och då. Det är ju faktiskt bättre att gå ut och "rasta" barnen eller mysa i soffan tillsammans med dem. Vi får se om helgen bjuder på lugn eller kaos. Skulle tippa på både och, plus lite städ på det.

Nu ska vi snart iväg på dagens första möte. Läs om den andra sidan av myntet här.

Vi önskar er en härlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar