2014-11-13

INREDNING OCH PSYKOLOGI

Den här veckan har jag jobbat med företaget, till största delen själv eftersom Liza har sjuka barn. Köket är snart på plats och jag ångrar lite att jag inte valde ett grått kök istället. Funderar till och med på att lackera om högskåpen men inser att det inte är försvarbart på något sätt. Vi tröttnar väldigt fort vilket är den största nackdelen med att jobba med inredning. Vi ser så mycket nytt och fint som sätter igång det där förhatliga habegäret. Jag är nog mer påverkad av trender än jag vill vara. Vi ser tex mycket grå kök för tillfället och det är naturligtvis grått jag skulle lackera mina högskåp i.

Sterila vita hem som liknar utställningslokaler kan vara snyggt och vilsamt för ögonen men blir lätt opersonliga. Mäklare och stylister har uppmärksammat det här och i prospekt ses idag ombäddade sängar och halvätna mackor på köksbordet. Färgsättningarna är dova, mättade och mörka. Blått och grått dominerar.  Hos svenska mäklare kan vi också se dagstidningar från Italien nonchalant utslängt på köksbordet. För att få en internationell känsla och en förnimmelse av hur det skulle vara att käka frukost i just det hemmet och mysa till det med tidningar på italienska. Då slår det liksom över åt andra hållet. Totalt överstylat. Ja, vi fattar att någon bor här utan att behöva kolla på en halväten smörgås. Som att det är smulorna jag tittar på om jag vill köpa en lägenhet.

Foto: Fantastic Frank

























Att jobba med inredning kan ibland kännas ytligt. Att rita om badrum eller dekorera ett vardagsrum kan inte jämföras med att riskera sitt liv för att stoppa Ebolan eller vara hjärnkirurg. Vad som ibland retar mig dock är att yrken inom inredningsbranschen inte riktigt tas på allvar. Eftersom det är flest kvinnor i branschen är jag inte förvånad över att det ser ut så. Mäns yrken är alltid högre värderade och de är mer respekterade. Det känns därför skönt att ibland luta sig tillbaks på forskning som visar att miljön vi vistas i påverkar oss mer än vad vi tror. Även om vi inte jobbar med hjärntransplantationer så får vi ändå människor att må bättre genom att skapa en miljö de kan trivas i. På arbetsplatser kan det betyda att anställda blir mer kreativa och produktiva. Designpsykologi är vår bästa vän när vi möts av skeptiska blickar. 

Läs om den andra sidan av myntet här. Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar