2014-11-11

VÄGGHÄNG

Den här veckan bjuder på bland annat på en liten sjuk pojk. Min man reser så jag är ensam hemma med en febrig femåring. Det brukar aldrig slå fel, att någon i familjen blir sjuk när min man reser bort. Det är bara att köra på! På lördag är vi bjudna på fyrtioårsfest och jag hoppas att jag kan ladda om efter vab- och jobbvecka. Kläder har jag inte ens tänkt på. Det finns inte tid till att köpa nya trasor så jag får gräva i garderoben.

Något som många undrar om är vad de ska hänga på väggarna och hur det ska hängas så vi tänkte att vi skulle komma med lite tips, råd och inspiration. Personligen är jag (och Linda) inte överförtjusta i överbelamrade väggar. De får gärna gapa tomma på ett par ställen, det är inget konstigt. Tänk bara på att för många tomma väggar kan göra att det ekar. Tavlor och mattor och andra textiler fungerar inte bara som tittgodis utan också som ljudabsorbenter. Det passar därför bra att ett par väggar kläs in med tavlor.

Att sätta upp IKEA posters på väggarna kan kännas ganska opersonligt och inte unikt. Varuhuset kan ha fina posters men blanda helst upp med andra tavlor och/eller foton för att skapa en personlig stil. Att sätta upp små ramar ser mest plottrigt ut. Samla i så fall ihop många små tavlor och skapa en "tavla av tavlorna". Lägg ut tavlorna på golvet och mät noga innan borrmaskinen åker fram.

Se till att använda rätt redskap och material när ni ska sätta upp något på väggen. Välj gipsexpander om ni har gipsväggar (om det inte sitter en träboard bakom för då fungerar vanlig träskruv), plugg om ni har betong/stenväggar och för träväggar använder ni vanlig träskruv. Fråga i affären om ni är osäkra. Det är bättre att göra något rätt från början än att behöva få en tavla i huvudet.

Inte unik. Foto: IKEA

















Finns inte möjlighet att investera i konst kan det finnas en hel del fint i second hand butiker. Samla ihop en viss typ av tavlor eller en speciell sort av ramar och placera i en fin balans på väggen. Ett annat tips är att satsa på bra ramar med glas. Lägg lite extra pengar på det och barnens konst kan tas för Picasso. Det går att lyfta vilken poster eller teckning som helst med en vacker kvalitétsram istället för att använda en skranglig ram med plastfront.

Och glöm inte bra belysning! Vilken tavla eller tavelvägg som helst försvinner om belysningen inte är bra. Satsa gärna på en snygg spotskena där du kan rikta och dimma ljuset.

Läs om den andra sidan av myntet här.

Ha en trevlig vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar