2014-09-05

DET RULLAR

Jag har lovat att uppdatera kring vad som händer när det gäller min husrenovering. Det har varit en tid fylld av beslut kring materialval. Egentligen roliga beslut att ta men med tidspress känns det som om jag hastar igenom besluten för snabbt. Vi har nämligen blivit tvungna att prioritera om eftersom något oväntat dök upp.

Förra veckan gick flytten till det nya huset och vi installerade oss i markplanet. Vi hade ju planerat att bo i nedre plan medan övervåningen blev renoverad och sedan flytta upp och därefter renovera nedre plan. Vi packade upp och städade noggrant eftersom huset var rökskadat och dessutom luktade hund. När vi skurat alla ytor så var den värsta rök- och hundlukten borta men då började en annan doft smyga sig på. Jag har en extremt känslig näsa och mår dåligt av avvikande dofter. Nu luktade det istället gammal instängd källare och alla varningsklockor drog igång.

Det uppreglade golvet är äntligen borta.




















Husvagns-skor





















Efter att ha krupit omkring på alla fyra och sniffat runt så var vi ganska säkra på att lukten kom från det uppreglade golvet i gillestugan. Eftersom vi inte visste vad det var eller omfattningen av eventuell skada så beslutade vi att det var bäst att riva ut golvet direkt. Vi har ju två små barn och det kändes inte bra att bo i något som eventuellt kunde vara farligt att andas in. Det blev alltså dags att packa resväskorna än en gång för att bo hos Liza i några dagar. Igår fick jag vika kläder igen för att installera oss i en husvagn (eftersom Lizas svärföräldrar kom på besök) som några vänliga själar snällt lånat ut till oss. Idag packar vi för femtielfte gången för att bo några nätter hos andra vänner som åker bort några dagar. Vi letar febrilt efter ett tillfälligt boende och tips på ett korttidsboende tas tacksamt emot!








































Utanför huset ser det nu ut som en soptipp med husvagn, byggmaterial, cyklar, skräp och några krukor med vissnade blommor i. Inne i mitt huvud är det ungefär lika rörigt och kalendern har blivit min allra bästa vän tillsammans med bilen som agerar mobilt kontor och garderob. Så kan det gå när något oväntat dyker upp från sidan och ger en rejäl spark i mellangärdet. När vi bröt bort golvet fann vi frolic och dåligt virke. Tur i oturen så satt lukten endast i det tryckade virket som man på 70-talet tyckte var en bra ide att bygga med i innemiljöer. Nu behöver vi bara lösa boendet eftersom husvagn inte kommer att funka i många dagar till. Det känns som om jag jonglerar hundra bollar för tillfället och jag drömmer mardrömmar om torkad hundmat.

Ser fram emot fredagskväll i mina vänners soffa lite senare. Pastan och rödvinet kommer antagligen smaka himmelskt. Läs gärna om den andra sidan av myntet här.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar