2014-09-09

HEMNETKNARKA

Jag hemnetknarkar. Det går inte en vecka utan att jag surfar runt och kollar in lägenheter och hus. Jag slösar bort enorma mängder tid på att drömma om bostäder jag aldrig i livet kommer att flytta till. När jag var yngre var jag alltför upptagen av mode och trender. Numer klär jag mig mer som en bekväm mamma och inte som en modell i ELLE. Summan av mina ytliga intressen verkar vara konstant så nu lägger jag alltså tid på inredning och bostadssurfande istället för trendiga klänningar och högklackat. I vilket åldersspann är det mest populärt att Hemnetknarka tro? Jag undrar om det är en del i svenska människors livskrisande.

Objekt(?) till salu. Foto: Fantastic Frank















I bloggvärlden är det populärt att visa inspirerande objekt från Hemnet. Frida Ramstedt, som driver en av Sveriges största inredningsbloggar; Trendenser, har bland annat en egen blogg-kategori som heter "Hemnetgodis" där hon visar fantastiskt stylade objekt som är till salu. Det kan vara jättebra insipration att surfa runt efter snyggt stylade bostäder. Är det däremot ett köp som är aktuellt ska man inte låta sig luras av ytan utan hellre kika på de mest slitna, oväntade, spännande objekten. Det är då man kan göra fynd genom att förändra bostäderna till funktionella, snygga hem.

Idag är vissa objekt mer av en installation än en bostad. De är så stylade att man inte ser hur bostaden egentligen ser ut och hur den mår. Istället för foton av väggar och golv ser vi stilleben och vackra möbler. I undersökningar ser vi att homestyling verkligen är lönsamt. Vi tar in det visuella, ytan påverkar våra känslor mer än vad vi vill tro och erkänna. Man kan lätt tänka sig in i hur det är att bo i ett hem som är vackert stylat. Det är desto svårare att tänka sig in i hur ett hem kan tänkas se ut efter att man har satt sin egen prägel på det. Tyvärr känner man inte heller mögellukt genom en dataskärm.

Äpplen till salu? Foto: Fantastic Frank















Linda har köpt två hus som inte sett mycket ut för världen och förvandlat dem till fantastiska bostäder. Ett tips är att tänka på lukten. Är huset friskt? Använd näsan och besiktiga huset innan ni köper det. Titta efter bra lösningar och materialval. Har huset till exempel fönster som går att behålla? Lindas förra hus hade stora vackra glaspartier och ett Hajomparti som gick att spara. Det var det tillsammans med formen på huset som hon föll för. Låt er inte luras av vackra blommor eller linnelakan. Fokusera istället på grunden, taket och eventuella riskkonstruktioner som kan innebära dyra kostnader. Försök se bortom stylingen, det är ju ändå era sängkläder och krukväxter som ska flytta in.

Prospekt över Lindas senaste husköp.




















Vi uppdaterar bloggen på fredag igen. Läs gärna om andra sidan av myntet här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar