2014-09-30

FÖREBILDER

Ilse Crawford som driver Studioilse, stylisten Lotta Agaton och bloggaren Frida Ramstedt Trendenser är några av våra förebilder. De har lyckats med sin marknadsföring och är till synes lyckade affärskvinnor som lever på sina intressen.

När jag pluggade statsvetenskap så fick jag chansen att praktisera en termin vid Sveriges Ambassad i Washington DC. Jan Eliasson var ambassadör där då (numer är han vice generalsekreterare i FN) och det var fantastiskt att få verka i världens politiska centrum ett tag. Jag har sett upp till honom sedan jag var barn eftersom han oförtröttligt arbetar för att göra världen till en bättre plats. Han är en otrolig storyteller och levererade ofta målande citat. Han beskrev bland annat att "Diskussioner med Anna Lindh var som att spela tennis. Med studs." Han har ett batteri av inövade citat som han levererar i olika situationer. Istället för att ha Bellman-skämt på lager så har han politiska anekdoter och citat samlande i en jättehög. I våras såg jag honom på tv och jag kunde säga orden han skulle leverera före honom. Jag har nämligen lärt mig många av de meningar som han mest frekvent använder sig av. När jag första gången hörde dem blev jag imponerad av så stora, visionära ord. Andra gången jag lyssnade blev jag lite besviken. Nu när jag hört samma saker om och om igen känns det ändå lite skönt och befriande att veta att han också bara är människa. Det han säger är inte desto mindre sant, som till exempel att man måste ha en balans mellan rötter och vingar, men det är skönt att veta att han inte ALLTID nödvändigtvis är kvicktänkt, att en del är inövat.

Foto: VI-tidningen
















Vi får inte glömma bort människan bakom marknadsföringen och social medier. Bakom Studioilse, Trendenser och varumärket Lotta Agaton döljer sig människor med livsöden, precis som oss andra. Kämpande kvinnor med relationer och vardagsbestyr som ska rulla runt. De halkar också runt i snömodd och äter säkert mjölkkokta makaroner någon gång då och då. Ok, Jan Eliasson åker alltid limosin och får trerätters serverad men för att göra det ska man bli nästan larger than life. Dessutom förmodar jag att han haft en fru vid sin sida nästan hela livet som tagit ansvar för hem och barn. Eliasson hade också förebilder som liten kille. Hans största idol sedan barnsben är FN:s andra generalsekretarare Dag Hammarskjöld. Se var Eliasson är nu. Om det inte vore för att Sverige innehaft posten som FN:s generalsekreterare en gång redan så är jag fast övertygad om att vi hade sett Jan Eliasson basa över FN.

Vi har i allmänhet en stor respekt och beundran för människor som har kämpat hårt och nått mål som verkat omöjliga att nå. Oftast är det kvinnor som fått slita häcken av sig för att nå toppen och samtidigt vara familjens projektledare. Vi får energi av att höra om livsöden och kärriärer som varit allt annat än spikraka eftersom livet kom emellan. Det är de vi sneglar på för då vet vi att ingenting är omöjligt. Det finns liksom inget blått blod eller dunderhonung att ta till när uppförsbacken lutar i nittio grader och målen ligger ljusår bort, bara en vilja som är stark nog.

Läs om den andra sidan av myntet här. Glöm inte att följa oss på Instagram. Tryck på följa-knappen! Då får ni en daglig dos inspiration från oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar