2014-09-26

TEKNIKHETS

För några dagar sen kom iPhone 6. Vi var i London då och på Regent Street var det kö in till Mac-butiken. Vi gick förbi och konstaterade att Apple återigen har lyckats med att skapa förväntningar. Även jag blev nyfiken på hur den nya telefonen skulle se ut och hur den skulle kännas i handen. Sen kom jag på att jag bara haft min nya iPhone 5 i några dagar och att jag inte ens installerat mailen i den. Blev irriterad över mitt ha-begär och över att jag påverkas så starkt av Apples marknadsföring. Jag har haft tre iPhones på två år och det är egentligen helt orimligt att ha så många så dyra telefoner under så kort tid.

Under dessa två år har jag gått över till att använda Apple-produkter. Jag har iPhone, iPad, Apple-tv och nu senast en iMac. Jag älskar användarvänligheten hos Apple. Allt känns logiskt och väldigt enkelt. Nackdelen är som sagt priset och att de släpper nya produkter så ofta och att de som sagt bygger upp såna förväntningar hos människor att känslan av att vara hopplöst efter infinner sig om inte den senaste versionen av produkterna finns i ens ägo. Fastän jag har insikt om "förväntningssamhället" som Michael Dahlén skriver om, i sin redan klassiska Nextopia, så kan jag inte låta bli att vara nyfiken på det som finns runt hörnet.

Boktips om "förväntningssamhället"




















Jag tänker ofta på det. Stressen över att följa med i utvecklingen och inte hamna efter. Känslan över att de tekniska framstegen verkar gå snabbare och snabbare. Är det så eller är det jag som blir äldre, har mindre tid och därmed svårare att hänga med? Troligen det senare. Alla är barn av sin tid och troligtvis har mycket i min personlighet cementerats och det blir svårare och svårare att ta in nya saker.

Jag tänker på min pappa som försökte hänga med och var intresserad av det som var nytt. Han arbetade i sin ungdom med administrativa saker. På den tiden när det inte fanns datorer. Allt fick ta tid och det beteendet satt i hos honom. Jag kommer ihåg hur jag var irriterad och tyckte att han var långsam när han lugnt och metodiskt ägnade sig åt en sak i taget. Han skulle inte ha en chans att hänga med i dagens samhälle. Idag är jag istället lite avundsjuk och funderar på om vi inte skulle må bra av att bromsa lite.













När vi inreder åt våra kunder så måste vi tänka in tekniken i ett tidigt skede för att få det så estetiskt tilltalande och funktionellt som möjligt. Högtalare byggs med fördel in idag men det känns fel att be kunderna att slänga fullt fungerande högtalare bara för att de är stora, otympliga och fula. Sälja går ju inte heller för ingen vill ju ha de där stora schabraken trots att de kostade en halv förmögenhet för bara några år sedan.

Ljussättning är ett annat område där det hänt en hel del på sista tiden. Det är nästa uteslutande LED som gäller vilket är bra eftersom de förbrukar väldigt lite energi. LED lampor håller i ca. 40-50 000 timmar vilket motsvarar mer än 13 år om den är tänd 8 timmar om dygnet. I handeln idag finns en uppsjö av armaturer med fast LED-belysning som inte går att byta. Om 15 år kommer vi ha ett berg av armaturer som ska kastas. Vi får hoppas att det då finns ett sätt att återvinna dessa annars blir det svårt att räkna hem det vi vinner på förbrukningen, eller?

Idag är det fredag och vi längtar efter kvällens soffhäng med barnen. Först ska vi bara hinna med två rådgivningar, ett möte samt att få ordning på min dator som krånglar och som har krånglat sen dag ett trots att det är en Mac.

Läs gärna om den andra sidan av myntet här.

Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar