2014-10-28

GRÖNT ÄR SKÖNT

På sjuttiotalet var det modernt att ha hemmet dekorerat av gröna växter. Blommor stor på piedestaler, hängde i amplar och klättrade på spaljéer.  Jag var trött på alla blommor och när jag flyttade till ett eget hem hade jag knappt något grönt i lägenheten. Det var avskalat och om något med klorofyll kom över tröskeln var det endast i form av snittblommor. Nu när jag har ett hus har jag däremot plockat in blommor. Dels för att det är vackert men också för att jag nu vet att vi kommer att bo här ett tag. När vi bodde utomlands och flackade runt i världen så kunde jag inte flytta med krukväxter överallt. Det gick inte att tänka långsiktigt eftersom vi visste att vi inte skulle bo kvar hela livet. Nu är allt annorlunda. Jag har inte vant mig ändå, vid att vattna och sköta om. Det som kallas för gröna fingrar handlar väl egentligen bara om tid. Jag åker hellre och grillar korv med barnen på helgen än lyfter in alla tunga krukor i duschen, mäter upp näring, klipper och håller på. Då får jag leva med att en del av blommorna ger upp.

Fjädersparris, elefantöra och fikon heter växterna som har blivit moderna igen. Så populära att det ibland kan vara svårt att få tag i dem. Trender styr och vi svenskar är likriktade. Det räcker med att populära inredningsbloggare lägger upp foton av fikonplantor eller en kruka med sparrisöra så tar de slut i närmsta butik. Sociala medier är otroligt kraftfulla och vi svenskar är ängsliga. För några år sedan skrattade den trendmedvetna åt ormbunken men idag står den på första parkett.

När mamma gick bort fanns det många krukväxter i hennes lägenhet. Jag hade inte hjärta slänga dem. De levde ju, så jag tog med alldeles för många hem, bland annat ett par chockrosa, blommande kaktusar som heter Schlumbergera. Jag har inte tyckt värst mycket om dem och gör det inte nu heller så de får stå i mörkret i tvättstugan, på torktumlaren. Kaktusar är ju också populära igen så ge mig ett par månader tills jag blivit indoktrinerad av alla inredningsreportage och bloggare så kanske de chockrosa kaktusarna föräras en plats bredvid soffan.

Foto: Odla.nu

























Fjädersparrisen har fina, spröda grenar som är vackra att klippa loss och sätta i små vaser. Det går inflation i inredningsvärlden vad gäller ekollonvasen från Svenskt Tenn med en gren fjädersparris i. Heads and Tails har ett foto på en sådan installation på hemsidan och i mitt badrum står en dito. Jag är alltså också alltför svag för inredningstrender men jag intalar mig själv att jag inte är en slav under dem. Jag tänker ofta på hur jag blir omedvetet påverkad av alla intryck. Min stil och mitt hem, är det jag eller är det endast ett resultat av all input jag omedvetet, och medvetet, tar in?

Hur som helst är gröna växter överlag perfekta att ställa in i avskalade rum för att skapa en personligare känsla. Hur personligt det nu kan bli när var och varannat hem är dekorerat med dem.

Läs om den andra sidan av myntet här. Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar