2014-10-17

I MIN GARDEROB

I min garderob finns öppna garderobsstommar. Inte en perfekt lösning enligt mig nu när vi testat det ett tag. Axlarna på alla plagg som hänger där intar nämligen samma kulör efter ett tag. Utan dörr samlas damm mycket lättare och det är speciellt tråkigt när majoriteten av plaggen är svarta. Vi har en passage bakom en en vägg där PAX-stommar från IKEA står uppställda. Frågar du maken så är utrymmet för litet. Ett femtontal kostymer slåss om platsen med, jag överdriver inte, hundra skjortor, koftor, tröjor, träningskläder och underkläder samt näsdukar, halsdukar, klockor, solglasögon och hattar. Han har liksom inte tagit till sig tipset om luft i garderoben. Jag slutar aldrig att tjata om att han ska rensa. Det är i alla fall tur att han håller bättre ordning än mig på alla plagg. Med öppna garderober är det nästan ett måste. Jag är dock inte alltid så ordentlig när det kommer till garderoben och bryr mig heller inte nämnvärt över om det råkar vara en aningens rörigt i det utrymmet om vi har folk hemma. Då skulle jag heller aldrig visa det här i bloggen. Den bilden ni ser på Headsblogg är tillrättalagd och bloggvänlig. Långt ifrån hur livet alltid ter sig alltså. Såhär ser det oftast ut i mina garderober. Hem efter jobbet, snabbt in med jobbkläderna och ut med mjukiskläder. Högst upp ligger konst inslagen i papper som väntar på att ramas in tillsammans med lådor och kartonger som samlar damm.




















Hallens klädkammare

















Hade jag byggt idag skulle jag ha gjort en helt annan lösning i sov- och garderobsdel. Jag hade nog inte brytt mig om en enskild del för garderob utan haft ett stort rum med platsbyggda, stängda garderober istället.

För ett par år sedan började jag packa ner de kläder som inte var i säsong för att skapa mer utrymme i garderoben. Det är som att packa upp en helt ny garderob varje höst och vinter. Jag konsumerar inte så mycket kläder längre. Dels för att jag inte hinner och dels för att jag tycker det är onödigt när garderoben redan är överfull. Jag förundras och reflekterar ofta över det nästintill hysteriska konsumtionsmönstret hos oss i västvärlden. Den 19 augusti inträffade Earth Overshoot Day, dagen då vi förbrukat jordens totala årskvot av naturtillgångar. Resterande tid på året lever vi alltså över jordens tillgångar. Jag brukar tänka på det om jag någon dag känner mig lika fåfäng som när jag var arton och vill känna mig någorlunda trendig men inte tycker att jag har något som passar mig. Nu använder jag kläder tills dom slits sönder och det känns så himla bra.

Dags snart att kassera favoritjackan. Foto: Heads and Tails.

















Sportlådan.

















Ibland läser jag modebloggar och skräms nästan över hur kommersiella de är. Rubriker som "Veckans kap", "Stylistens val" eller för all del "I min garderob", som vi använt idag för att strö lite humor över bloggen, är startsignalen för ett race till affären. Produkterna säljer slut på nolltid. Bloggarna är kedjornas kassako och vice versa. Likadant är det med inredning och det är därför vi ofta trycker på att använda sig av hållbara möbler, material och prylar istället för att förlita sig till trenders nycker. Jag är fullt medveten om att jag låter otroligt snusförnuftig men vill tillägga att jag är ambivalent inför mode. Å ena sidan vill jag ju signalera en medvetenhet men samtidigt vill jag inte konsumera som en tok. Dessutom skulle jag också vilja skratta hela vägen till banken genom att blogga om moderiktiga produkter eller äga en kedja som säljer slut på klädesplagg genom smart, social marknadsföring. Jag förstår alltså de som gör det. Dessutom, vem är jag att döma? Problemet är bara att jag skulle sätta skrattet i halsen på vägen till banken den dagen jag inte kan se en blå himmel mer. Vårt samhälle är beroende av ständig tillväxt och det är ett samhälle som inte är hållbart i längden.

Sarah L




















Sarah L













Igår gjorde vi en veckoplanering fram till jul och vi upptäckte att det inte är många dagar kvar att spela på. Massa projekt och uppdrag ska genomföras innan vi tar in granen och vissa dagar känns det som en omöjlighet att få ihop det. Vi får lägga i en högre växel och hoppas på att tomten kommer med lite extra tid.

Läs om den andra sidan av myntet här. Det finns miljontals sådana bloggar, tillrättalagda med en bild av det perfekta livet. Man kan läsa enbart vår Headsblogg om man vill, eller enbart vår Tailsblogg men det är tillsammans som de blir bra. Det speglar livet som bäst då. Det är tufft, rörigt, kämpigt och jobbigt ibland men för det mesta är det fantastiskt, kul och alldeles underbart. Som två sidor på ett mynt alltså.

Håll till godo och ha en fantastisk helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar