2014-10-07

ÖPPEN PLANLÖSNING

När jag byggde vårt hus var jag helt säker på att jag alltid ville ha öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Jag kunde inte förstå hur någon skulle vilja avskärma sig i ett kök. Vi har därför helt öppen planlösning mot vardagsrummet vilket gör att jag ser och hör allt som pågår. Nu när huset är klart kan jag ibland känna att jag vill vara ifred när jag lagar mat. Det är jättetrevligt att ha gäster på besök där alla står och umgås runt köksön men ibland blir jag stressad i köket. Jag vill krypa undan när jag sätter på elvispen eller när svetten bryter fram på överläppen för att jag inte blir klar i tid. Det passar Per Morberg att svettas i köket. Jag är inte lika bekväm som honom med att stänka salta droppar ner i såsen. Ibland kan jag inte jonglera efterrätt, förrätt och en konversation samtidigt. Dessutom är jag för väluppfostrad (eller mesig) för att säga det. Då händer det att jag bränner pinjenötterna eftersom jag istället fokuserar på det som sägs.

Nästan varje kväll när vi käkat middag så vill barnen leka en stund innan läggdags. Oftast är det pappan som gör det eftersom jag hämtar barnen. När den leken sätter igång och jag samtidigt plockar undan disken önskar jag också att köket varit mer avskärmat. När det är brottnings-, klättrings- eller dansdags vill jag bara stänga en dörr om mig. Speciellt när barnen blir ovänner och deras skrik når alltför höga decibel.

Bild: http://personal.cityu.edu.hk

























Hade jag byggt hus idag hade jag avskärmat köket något. Jag hade inte gjort ett helt eget rum men jag hade sett till att det skulle varit mindre exponerat än vad det är idag. Ibland passar det inte alls med öppen planlösning i den här tiden i livet. Barnens skrik nästintill ekar i det stora rummet.

Öppen planlösning kan fungera på andra ställen i hus också men det har inte slagit igenom så mycket i Sverige. Linda planerar för ett enda stort rum för sov, bad och garderob till exempel. De kommer inte ha några väggar, dörrar eller trösklar i den avdelningen vilket resulterar i en jättetoalett där man inte kan stänga om sig. Inget för den pryda alltså...

Läs om den andra sidan av myntet här.

Vi återkommer på fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar