2014-11-25

STÖRANDE INREDNINGSMAGASIN

Det är inte meningen att bo såhär långt norrut. Varenda november funderar jag allvarligt på att emigrera igen. Likt blommor vissnar vi på hösten, går på sparlåga. Virus hoppar runt från person till person. Ingen är riktigt frisk och barnen blir trötta, glåmiga och får utslag. Allt jag önskar är solljus, som idag. Det blir så himla mycket lättare att leva då.

Efter fredagens stressiga uppdrag i Stockholm kände vi oss manglade i helgen. Jag roddade allt på lördagen eftersom min man var sjuk. Jag hoppade inte direkt ur sängen när femåringen promt ville vakna klockan sju... Vi har alltför många projekt att dra i och några av dem ska levereras innan jul. Vi är bland annat i början av ett uppdrag där vi befinner oss i den kreativa fasen. Det är då vi har som mest prestationsångest. Vi googlar bilder, slänger ur oss massa idéer och tvivlar på att något av allt det galna som vi hittar på kommer att fungera både praktiskt och estetiskt. 

Inredningsmagasin och foton på nätet är våra främsta inspirationskällor. Det är också något som kan kännas extremt tillrättalagt och pretto. Jag brukar roa mig med kolla in alla citat som tidningarna smäller upp, speciellt citat från barnfamiljer. Min favorit är "I vårt hem är det okej att äta en marmeladmacka i en dyr designermöbel om man så vill". Det är något i det citatet som gör att jag vill skratta högt samtidigt som jag blir provocerad. Var finns marmeladfläckarna i inredningsreportagen? Allt är så jäkla sorgfritt, enkelt och hääärligt i reportagen. Det finns ingen rim och reson på antalet pretentiösa klyschor som levereras. En annan favorit är "Det är inte ovanligt att hon gör en bärkaka vid midnatt om inspirationen och ingredienserna är på plats." Jag har inte inspirationen eller ingredienserna på plats ens klockan 14 en lördag. I det verkliga livet ser det inte ut såhär. Det var delvis det som triggade igång oss att skriva den här bloggen, fasaden som de flesta tror att de måste hålla upp som ett pansar mot omvärlden. Headsblogg tänker vi ska tas med en nypa salt. Det är där vi skriver om allt fantastiskt som händer, nästan som en parodi på det perfekta livet. Där skulle vi faktiskt kunna baka en bärkaka mitt i natten. Om andan faller på. Men som kontrast till det skriver vi också om mamma Scans köttbullar och kletiga makaroner på den här sidan. 

























Det som vi gillar minst i inredningsmagasinen är "plocksidorna". Visst kan vi få inspiration härifrån men mest ser jag dem som en stor, onödig reklamplats. Efter att ha ögnat igenom sidan nedan tänker jag att Svenskt Tenns marknadschef måste jubla över utrymmet deras prylar fått på första parkett. Plocksidorna kan jag gärna hoppa över. Fram för fler individuella hem fria från prylar som alla har.  

Nya Rum


























Nu ska jag snart hämta mina och Lindas barn. Wish me luck med fyra små, övertrötta, hungriga barn under sex år. Det kan bli kaos när de ska äta marmelad i vår dyra designersoffa. 

Läs om den andra sidan av myntet här. Ha en fortsatt trevlig vecka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar